Ik schreef het al eens eerder op; eerlijkheid is belangrijk. Voor mij, voor jou als werkgever en ook voor de werknemers. En dat is iets dat ik niet altijd terug zie bij concullega’s.
Ik ben hier niet om te ‘namen en shamen’ en dat zal ik dan ook niet doen, maar ik zie regelmatig dat concullega’s bewust verkeerde diagnoses stellen of informatie verkondigen die niet juist is.
Neem bijvoorbeeld een geval dat ik word gevraagd om te helpen bij een werknemer die zogezegd een burn-out heeft, maar ik kom erachter dat deze persoon klachten ervaart vanwege een arbeidsconflict maar niet vanwege een burn-out. Dan is het aan mij om deze persoon door te verwijzen naar de juiste persoon die hier wel mee om kan gaan en simultaan de werkgever daarin te verwittigen.
Wij behandelen burn-out en het zou onethisch zijn als ik andere casussen zou behandelen. De bovenstaande casus behoort toe aan bijvoorbeeld een arbeidsrechtadvocaat zoals onze Suzanne.
Zodra ik dus constateer dat er meer of iets anders aan de hand is dan een burn-out, dan ga ik daar niet rommelen, maar verwijs ik door naar een partij die daar wel wat mee kan. Wel zo eerlijk voor de partijen waar ik mee werk.
Om dit te kunnen doen moeten ik en mijn coaches wel de kennis en kunde hebben om dit te kunnen doen. Ik zit dan al niet voor niks bijna 10(!) jaar in de vakgebied, honderden, dan al niet duizenden mensen geholpen en meerdere keren in Amerika bij Google geweest om daar te vertellen waarom mijn werkwijze zo goed werkt. Geloof me, ik heb die kennis en kunde wel… en mijn coaches ook.
Zorg dus dat als je een burn-out coach krijgt of zoekt, dat je meeneemt dat ze meer kennis hebben dan van alleen burn-out. Niet om er zelf iets mee te doen, maar juist zodat ze kunnen zien wanneer ze doorverwijzen, want het kan een probleem zoveel erger maken dan het al is wanneer ze niet snel doorverwijzen wanneer dat nodig is.
Eerlijkheid is kort gezegd dus erg belangrijk. Want voor je het weet gaan er dingen mis! Zorg daarom dat je met je juiste persoon in zee gaat! Beloof je mij dat? Dat je erop let?
En dat brengt mij op het volgende: Van onze Bye Bye Burnout arbeidsrechtadvocaat Suzanne verscheen een boek met de gelijknamige titel: ‘Geen gedoe met personeel, arbeidsrecht voor ondernemers’. Het stond vorige week al op nummer 25 bij Managementboek.
Aan de hand van praktische voorbeelden en door middel van negen checklists helpt Suzanne de ondernemer met personeel op weg. Zij geeft antwoord op vragen die spelen vanaf het moment van het aannemen van personeel tot en met een eventuele exit. En alles daartussenin. Klik hier voor een preview. Na het lezen van het boek heeft elke ondernemer en niet-jurist kennis van zaken en is op zijn minst een goede gesprekspartner als hij/zij toch een arbeidsrechtadvocaat nodig heeft.
Op dinsdag 24 november a.s. om 10.00 uur is de online boeklancering van ‘Geen gedoe met personeel, arbeidsrecht voor ondernemers’, waarin Suzanne in gesprek gaat met ondernemer Jelle Drijver om alle prangende vragen over personeel te beantwoorden. Mocht je het leuk vinden om daarbij te zijn dan zijn dit de gegevens: Klik hier om deel te nemen. Meeting ID: 870 8406 1047 Passcode: 445197
Wil je het boek direct bestellen? Doen! Het bespaart je een hoop ellende. Je kunt het o.a. kopen via deze link bij Managementboek.
En het leuke is dat we één exemplaar mogen verloten. Dus wil je kans maken op dit boek? Mail ons via een reply met een simpele ja! Wij kiezen vervolgens onder alle deelnemers een winnaar. Heb je het boek al besteld, krijg je je aankoopbedrag van Suzanne retour als je de loting wint en haar vervolgens de factuur mailt. Is dat nou niet leuk?
En Suzanne haar boek tezamen met mijn boek maakt dat je een mooi duo hebt om in de herfst lekker mee op de bank te kruipen!