Als je een medewerker hebt die momenteel aangeeft stress te ervaren of neigt naar overbelasting, dan is het van groot belang dat je deze medewerker wel aanspreekt. Dit uiteraard met als doel om langdurig verzuim door bijvoorbeeld een burn-out te voorkomen.
Je wil als werkgever een lastig onderwerp zoals overbelasting, burn-out of werkstress bespreekbaar maken, maar dit lijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan. Je wil begrip hebben voor de situatie van je medewerker, want mede hierdoor kan de verzuimtermijn aanzienlijk verkort worden.
Alhoewel we tegenwoordig veel mensen horen over burn-out & stressklachten, is niet iedereen hetzelfde. Mensen gaan op verschillende manieren om met stress en niet iedereen loopt in dezelfde mate het risico op uitval d.m.v. een burn-out. Werkstress is overigens wel belangrijk om te erkennen, want dit zou wel degelijk de trigger kunnen zijn waardoor er een hoog ziekteverzuim is in je organisatie. Werknemers waar burn-out een risico is, dat zijn je harde loyale betrokken werknemers. Dit kunnen bijvoorbeeld de dames en heren van de backoffice zijn of juist je flamboyante salestijgers. Het is daarom echt van groot belang om de signalen bij je medewerkers te herkennen. Dit kunnen wij je leren middels onze succesvolle training voor het MT maar in dit artikel wil ik je sowieso 6 nuttige tips geven hoe je nou het gesprek aangaat.
Tip 1 & 2: Burn-out en werkstress bespreekbaar maken op een veilige manier
De eerste twee tips die ik je wil geven is om het onderwerp burn-out & werkstress niet te negeren en dit zelfs bespreekbaar te maken. Mocht je medewerker stress ervaren zou ik diegene niet “en plein public” hierover aanspreken, maar even onder vier ogen. Besef wel dat iemand bij je op kantoor roepen ook eng is. Zoek dus wel een goed moment uit. De medewerker kan namelijk het gevoel hebben dat er sprake is van falen of niet hard genoeg werken. Creëer dus een veilige omgeving voor dit gesprek. Vertel de medewerker op een korte maar wel duidelijke met een vriendelijke toon dat het je is opgevallen dat diegene stress ervaart. Draai niet om de hete brij heen, maar wees gewoon eerlijk en respectvol. Spreek alsjeblieft wel vanuit jezelf en niet over andere medewerkers dat zij het ook hebben gemerkt. Weet dat alles staat en valt met een heldere correcte manier van communiceren!
Tip 3 & 4 Geef ruimte tot reactie & maak duidelijke afspraken
Zodra je dit gesprek hebt met een medewerker, besef dan dat hier een heleboel emoties los kunnen komen. Het kan namelijk zomaar zijn dat jij de eerste bent die de medewerker dit aangeeft en die zich dus nergens van bewust is. Dan kunnen er eigenlijk twee dingen gebeuren: de medewerker past e.e.a. aan en gaat verder met zijn/haar ding. De andere situatie kan zijn dat de medewerker het niet durft toe te geven maar wel bewust is van deze klachten. Door jullie gesprek kan er een heleboel getriggerd worden aan emoties en zijn er dus veel emoties. Mede hiervoor is het dus belangrijk om een veilige omgeving te creëren. Wees trouwens ok met het feit dat deze emoties er zijn of gaan komen. Nu kun je er namelijk nog op tijd wat aan doen.
Wat ook belangrijk is, is om duidelijke afspraken te maken. Je kunt namelijk het allerbeste ook een vervolggesprek in plannen. Misschien is het verstandig om de medewerker tijdelijk minder uren te laten werken. Probeer in kaart te brengen wat de medewerker energie geeft of onttrekt. Wat zijn de goede en slechte punten van de medewerker om op die manier tijdelijk een passende functieprofiel te maken in deze situatie. Ook zou je natuurlijk een goed coaching traject kunnen aanbieden. Wij begeleiden bijvoorbeeld de medewerker met ons preventieprogramma De Burnout Battle. De medewerker moet niet het gevoel krijgen dat er nu van alles moet en afgepakt gaat worden. De autonomie behouden is erg belangrijk, want een veelgehoorde klacht bij burn-out is een gebrek aan autonomie. Laat de medewerker daarom zelf bepalen maar geef wel duidelijk aan wat er mogelijk is vanuit de werkomgeving. De manier hoe jij dit aanvliegt (wij adviseren altijd opbouwend met de focus op duurzaamheid) is mede bepalend voor het herstel.
Tip 5 & 6 Zorg voor veiligheid & stimuleer gezondheid
Mensen met een burn-out willen niets liever dan zo snel mogelijk weer beter zijn. Dat zien wij dagelijks bij alle mensen die in een hersteltraject zitten bij Bye Bye Burnout. Wat alleen lastig is, is de onduidelijkheid en de bijbehorende angst die bij burn-out hoort. Men weet niet waar die aan toe is en er is gevoelsmatig geen concreet stappenplan. Gelukkig hebben wij dat wel met onze programma’s, maar de angst voor het onbekende is en blijft een heikel punt. Mensen zijn van nature bang voor het onbekende en bang voor de gevolgen. Zorg daarom dus dat jij functioneert als een veilige haven. Uiteraard hoeft jij zelf niet de medewerker te gaan coachen, maar je kunt er wel voor zorgen dat de medewerker vertrouwen in je krijgt. Jij moet degene zijn die e.e.a. gaat oplossen. Of wel door een luisterend oor en vertrouwen te bieden, of wel door experts in te huren die het herstel gaan bevorderen en de situatie aanpakken. Hierdoor verminderd de angst en verlaagt het stresslevel dus. De medewerker komt tot rust. Waarschijnlijk zal de slaap toenemen en zal het verzuim dus dalen.
Wil je meer weten over wat wij voor je kunnen betekenen, neem dan contact met ons op via info@byebyeburnout.nl
Maria gaat graag het gesprek met je aan om de mogelijkheden met je te bespreken.
Mijn naam is Mascha Mooy, CEO en oprichter van Bye Bye Burnout. Met Bye Bye Burnout helpen wij door heel Nederland – met inmiddels al steeds meer mensen – werkgevers die werknemers hebben met stressklachten of die simpelweg stress op de werkvloer willen voorkomen. Ons aanbod is geschikt van preventie tot herstel oplossing waarmee wij een significantie kostenbesparing van meer dan 100K per werknemer met een burn-out realiseren! Met ons 100 dagen traject behalen wij bizar goede resultaten en bij onze preventieworkshops is iedereen altijd – naast het serieuze gedeelte – aan het lachen. Want ook al is burn-out een zorgwekkend probleem, met een beetje humor in het leven is het een stuk aangenamer!