Een medewerker hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

Ten eerste natuurlijk een gelukkig nieuwjaar! Ik hoop dat het komende jaar een ieder rust, stabiliteit en een goede mentale en fysieke gezondheid brengt.
Zoals elk begin van het nieuwe jaar delen we de belangrijkste thema’s op HR gebied voor het aankomende jaar. De thema’s zijn – wederom – niet verrassend, als je het ons vraagt. Maar de aanhoudende onderwerpen zouden nu toch wel echt op de agenda moeten komen staan. Dat dit nog steeds niet gebeurd bij ieder bedrijf snap ik echt niet. Want door deze thema’s serieus te nemen gaat jouw organisatie verzuim en verloop tegen, en dat ook nog eens in deze krappe arbeidsmarkt dus het lijkt mij een win-win situatie. Wat ook een goed advies is, is op de links te klikken onderaan dit artikel. Ik geef je een schat aan gratis informatie waarvan ik nu al weet dat je daar heel veel voordeel uit gaat halen op je werkvloer. En nee, dit is geen salespitch, maar een cadeautje van mij voor jou!

Nou, terug naar de HR thema’s van 2024. Dit zijn ze:

Duurzame inzetbaarheid
Opleiding & ontwikkeling
Werving & selectie
Werkgeluk
Verzuim

  • Duurzame inzetbaarheid medewerkers
    Organisaties besteden al jaren veel aandacht aan duurzame inzetbaarheid, maar dit jaar is het prioriteit 1 op de HR-agenda. Medewerkers die duurzaam inzetbaar blijven vormen, namelijk het belangrijkste kapitaal in jouw organisatie.
  • Investeren in een positieve leercultuur en scholing
    Op dit moment is Learning & Development vooral ingericht om de vakspecifieke competenties (hard skills) of sociale competenties (soft skills) van medewerkers te ontwikkelen. Een mooi uitgangspunt om medewerkers betrokken en gemotiveerd te houden. Leren en investeren in jezelf vinden medewerkers nog steeds zeer waardevol.
    Persoonlijk contact en verdieping leiden tot steeds meer B2B gerichte leer- en coaching omgevingen. Deze ‘next step’ zet ook door in welzijn en vitaliteit. Het wordt steeds makkelijker om direct contact tussen deskundigen, coaches en werknemers te faciliteren en slimmer om te gaan met de gezondheid van werknemers.
  • Werving & selectie
    Uiteraard is het belangrijk om nieuwe mensen aan te trekken om de bezetting op orde te houden. Maar nog belangrijker is het, om het talent in jouw organisatie te behouden. De krapte op de arbeidsmarkt doet indirect ook een oproep om anders te kijken naar werk. Het advies is je te richten op het verbeteren van het werkgeversimago (employer brand) van jouw organisatie.
    Begin binnen jouw organisatie bij je eigen mensen, en richt je vanuit daar naar buiten. ‘Walk your talk’ versterkt direct het imago als goed werkgever. Als werknemers dan toch kunnen kiezen, kiezen ze de werkgever die naast professionele uitdaging ook in de persoonlijke behoeften voorziet. Zo verbeter je op een natuurlijke manier jouw werkgeversimago en worden je medewerkers de ambassadeurs die graag voor je werken.
  • Werkgeluk Door het relatief hoge verzuim en de arbeidsmarktkrapte heeft werkgeluk
    een hogere prioriteit gekregen. Medewerkers zoeken een werkomgeving met een positieve sfeer en fijne collega’s. Ze willen hun talenten kunnen inzetten en zingeving ervaren in wat zij doen. Werkgeluk wordt inmiddels gezien als thema waar je je als organisatie op kunt onderscheiden en zie je steeds vaker terugkomen in de vacatureteksten.
    Wees daarom betrouwbaar als werkgever en zorg dat de boodschap ook ‘echt’ klopt, met hoe werkgelukkig de organisatie in de praktijk is. Het is geen eenmalig item op de agenda, maar een commitment en vereist doorlopend actie.

Wil jij het in 2024 écht anders gaan doen en met resultaat op tafel komen?
Dan heb je op een laagdrempelige en effectieve manier je werknemersgezondheid in het DNA van je organisatie op te nemen. Neem contact met ons op, we helpen je graag met advies, begeleiding en uitvoering !