Het is weer zover, de traditionele media meent weer eens iets te moeten vinden van alle coaches die Nederland rijk is. Als directeur van een bedrijf waar veel coaches voor me werken, ben ik altijd bezig met professionaliteit en raakt dit soort artikelen mij altijd.
How interesting! De journalist is haastig en oppervlakkig te werk gegaan. De acht zaken, volgens de Volkskrant, waar je op moet letten bij de keuze van een coach fileer ik hieronder.
- Heeft de coach een goede opleiding?
Het klopt dat iedereen zich coach mag noemen. Vervolgens komt er een hoogleraar (geen ondernemer) aan het woord die het advies geeft een coach te nemen op HBO of universitair niveau. Daar kan ik nog inkomen. Maar om een opleidingsniveau te vergelijken met een 2-daagse training slaat nergens op. Een hoogopgeleide heeft in mijn optiek minimaal een gedegen coach-opleiding gevolgd en heeft zich verdiept in verschillende methodieken. Die combinatie maakt een coach goed of beter. - Is de coach lid van een beroepsvereniging?
De mythe dat je van een beroepsvereniging lid moet zijn om een goede coach te zijn is nog steeds aanwezig. Als ondernemer is een dergelijk lidmaatschap niet verenigbaar met een vrij en rijk leven. De armoede-mindset is zo diep aanwezig dat je je wel los moet weken. Natuurlijk ondersteun ik professionaliteit en het je houden aan gedragsregels. Maar een lidmaatschap geeft je als ondernemer meer tegenwind dan meewind. - Kent iemand uit je omgeving een goede coach?
Ook dit is een arbitraire keuze. Wat voor de één goed is, is voor een ander niet goed. En passant worden reviews afgekraakt. Dit klopt niet. Als jij gecoacht wilt worden of een medewerker van je, vraag dan zeker rond, maar doe je huiswerk en vraag door. Bestudeer de coach in kwestie, lees haar of zijn materialen en boeken, luister naar een podcast en neem contact op met review gevers. Dat zijn echte mensen met echte ervaringen. - Is er een ‘klik’ tijdens het intakegesprek?
Hier gaat de journalist echt de mist in. Een klik met een coach of burn-out coach moet er al veel eerder zijn. Als klant mag jij echt wel je best gedaan hebben om een klik te vinden ruim voordat je gesprekken inboekt. In onze nieuwe manier van online werken dwingen wij dat af door onze gratis content beschikbaar te maken en door een goed intakeformulier te gebruiken voordat een eerste gesprek plaatsvindt. Onze intakegesprekken hebben altijd een 100% klik omdat de klant mij al kent en mij vertrouwd. - Welke stijl van coachen past bij jou?
Ook hier is de vraag of jij als klant resultaat wilt of wil je comfortabel gehouden worden. Een goede coach gaat uit van jouw gedroomde resultaat, stijl is minder van belang. Als klant huur jij een coach in om ‘iets’ te bereiken. De voorbeelden in dit artikel zijn van belang bij therapie, niet bij coaching. De stijl van coachen zou jou niets uit moeten maken, als jij je resultaat maar haalt. - Gaat het bij de prijs om inhoud of marketing?
De eigenaar van het grootste coaching bedrijf in Nederland waarschuwt hier voor hoge prijzen. Zelf hanteert ze waarschijnlijk het uurtje-factuurtje model + commissie om een business op te bouwen. Wij noemen dat gebruik maken van ‘other peoples time’. Uitstekend. Maar ook dat zegt niets over de kwaliteit van een coach.
Om het vragen van hogere prijzen te vergelijken met narcisme is echt wel een teken van slecht onderzoek doen, luie journalistiek. Bah. Dat kan beter.
Als ik zelf € 20.000 investeer in een coach die mij vervolgens begeleidt om dit minimaal 5 of 10 keer terug te verdienen, is dat toch een prima deal. Beide partijen zijn dan uiterst gecommitteerd om het resultaat te halen. - Doet de coach aan intervisie?
Dit is een terecht punt. Traint de coach zelf ook door, is de coach onderdeel van een mastermind, kent de coach haar eigen zwakke plekken. Een goede coach heeft zelf ook minimaal één coach. Ik heb regelmatig 2 coaches omdat er altijd iets te verbeteren valt. - Heb je te maken met een ervaringsdeskundige?
Ook dit vind ik een terecht punt. Alleen ervaringsdeskundige zijn is niet genoeg. Een gedegen coach-opleiding aangevuld met ervaring is prima. Daar mag je als klant ook prima op letten. Dat doe ik namelijk zelf ook altijd!
Ik zal nooit zeggen ‘Kies ons, kies ons’. Welnee. Jij hebt voldoende toegang tot al onze content, zowel audio als video, om te besluiten of je medewerkers door ons gecoacht willen worden in de route naar hun burn-out herstel.
Onze prijzen zijn ALTIJD gewoon op te vragen. Onderzoek je eigen geld mindset als je oordelen voelt over aanbiedingen of prijzen van anderen. Het is slechts een spiegel en uiteindelijk gaat het om het resultaat.
Laat je niet van de wijs brengen door wat kranten over dit prachtige vak schrijven. Laat je werknemers bij strubbelingen coachen. Altijd!
Zijn er bij jou in de organisatie mensen die gecoacht moeten worden of spelen er op het gebied van werkstress de nodige uitdagingen? Wij hanteren geen wachtlijsten en ook in 2022 zijn er altijd plekken beschikbaar om gecoacht te worden. Neem contact met ons op voor een afspraak.
Dit artikel is geschreven door Jeanet Bathoorn en Mascha Mooy