COACHEN IS PASSÉ… 5 tips voor een vitale en stressvrije werkomgeving

Door Arjen Lubach staat het coach vak weer volop in de belangstelling en over kwaliteit valt zeker te twisten. Een ding is zeker: na drie dagen training ben je zeker geen coach! En ondanks de mening van Lubach over coaching als vak, blijven we gewoon lachen en kwaliteit leveren. Want als je niet kunt lachen moet je geen winkel beginnen leerde ik al vroeg.

We blijven dus met een grote glimlach onze bijdrage leveren aan het vakmanschap in coaching, vitaliteit en persoonlijke ontwikkeling. Want bewust worden van je bewustzijn gaat veel verder dan coachen. Wij helpen werknemers vanuit innerlijke groei een vitaal leven te krijgen zonder burn-out of werkstress. Tegelijkertijd helpen wij werkgevers om een gezonde en duurzame werkomgeving te creëren. Dat betekent samen leren in gelijkwaardigheid en dit praktisch kunnen vormgeven. 

Duurzame inzetbaarheid

Het thema duurzame inzetbaarheid wordt steeds belangrijker. Organisaties gaan steeds meer nadenken hoe dit beter zou kunnen. Ze proberen een manier te vinden waarop het werk langdurig uitgevoerd kan worden. Het is belangrijk om ver voordat medewerkers dreigen te verzuimen te investeren in de communicatie met medewerkers.

Aandacht voor elkaar

Een groot stuk qua preventie ligt bij oprechte aandacht voor de medewerkers en waar zij tegenaan lopen. Op die manier kun je veel voorkomen. Het is beter om knelpunten tussentijds te bespreken, dan enkel tijdens het functioneringsgesprek. Maar enerzijds hebben werkgevers hier niet genoeg aandacht voor en anderzijds delen medewerkers niet alles. Ze geven echter wel signalen af, je kunt bijvoorbeeld merken dat ze een sneller geïrriteerd zijn. Daar kun je als leidinggevende dan wel op reageren maar hiermee is het nog niet opgelost. Goede communicatie en de juiste vragen stellen is dan belangrijk. Wees niet te snel geneigd om allerlei adviezen te geven. Vraag aan de ander waar die behoefte aan heeft.

Collegialiteit

Verder is een sfeer van collegialiteit en openheid onderling helpend. Dan weten je collega’s in elk geval wat er speelt. Soms pik je signalen op bij je collega’s. Dan kan het helpen om even een praatje te maken, zodat zij gezien en gehoord worden. Dat is op zich al steun. Sommige dingen zijn herkenbaar. Zoals dat veel mensen het lastig vinden om zoveel thuis te werken.

Vitaliteit in organisaties

Vitaliteit gaat verder dan verzuim proberen te voorkomen. Je wil dat medewerkers graag voor je werken, dat ze het leuk vinden. Dan doen ze beter hun best. Mensen zijn meer geïnvesteerd in wat ze doen. De kans op verloop of uitval is groter als mensen niet meer gemotiveerd zijn en er geen plezier in hebben. Als je daarbij inzet op een open cultuur, waarbij je als collega’s van elkaar een beetje weet wat er speelt, dan kun je het ook beter plaatsen als iemand eens minder vrolijk uit de hoek komt.

In balans blijven

Mijn persoonlijke tip is om een fysieke scheiding te maken tussen werk en privé, qua telefoon en laptop. Als het teveel door elkaar heen loopt, laat je het op een gegeven moment niet goed meer los. En door structuur aan te brengen voorkom je dat je ver boven je uren uitgaat. Eind van de dag sluit ik bijvoorbeeld af met het maken van mijn takenlijst voor de dag erna. Dan denk je ’s avonds niet ‘wat moet ik morgen doen?’, omdat je dat al weet. Dat geeft een gerust gevoel.