Mijn medewerker zit op haar gemak een folder te bestuderen waar in koeienletters opstaat: ‘Vers, lokaal en seizoensgebonden fruit op de werkvloer, de manier om uw personeel te motiveren.’ Ja, je bent helemaal hip als je op kantoor een fruitmand hebt staan. ‘De investering in de gezondheid van uw mensen, fruitmandjes hebben fiscale voordelen en verhogen de prestatie van uw medewerkers.’ Mandarijnen werken bijvoorbeeld antiviraal en zijn goed voor het immuunsysteem. Het beste medicijn om de jaarlijkse griep op kantoor te bestrijden dus… LOL en perziken zijn onmisbaar omdat het lichaam dit omzet in Vitamine A en dat is goed voor ogen die veel te maken hebben met computerschermen… En bananen zitten vol kalium, zijn goed voor de spieren en werken zelfs zo goed dat het een ochtendhumeur kan verlagen en is effectief bij stressvolle momenten.
Ongeveer 40% van de ondernemers is bezig met het stimuleren van een gezonde levensstijl op de werkvloer. Investeren in gezonde medewerkers is de nieuwe trend. Bij multinationals is de ‘wellness’ een onderdeel van de nieuwe bedrijfsstrategie geworden. Niet dat er ineens een sauna in de kantoorruimtes geplaatst wordt, maar men wil wel preventief de algehele gezondheid van medewerkers verhogen. Deze ondernemers zijn niet meteen heilige boontjes, maar ze hebben er wel zelf voordeel bij dat hun medewerkers gezond zijn en daardoor dus minder vaak ziek zijn! Investeren in preventieve gezondheidsprogramma’s verdient zich altijd terug! Het energieniveau neemt toe, de productiviteit en de betrokkenheid van de medewerker neemt op alle fronten toe. En op deze manier bespaar je dus geld op je verzuim.
Je hebt er als werkgever baat bij dat je personeel gezond is zodat je ziektekosten dalen en je het verzuim onder controle kunt houden. Maar… in hoeverre ben jij als werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van je medewerkers? Zijn we de balans niet beetje kwijtgeraakt? Een ondernemer is namelijk niet een lifestylecoach. Schoenmaker blijf bij je leest, want neem bijvoorbeeld burn-out begeleiding, dat is echt een vak apart. Je kunt dit niet zelf! Hier moet je een specialist voor inhuren om niet van de regen in de drup te raken. Met alle bijbehorende kosten die daar dan weer uit voortvloeien als je het niet goed aanpakt!
In de bedrijfskantine hoort de ondernemer gezonde lunches aan te bieden en te promoten. Volgens het anti-frikadellenbeleid moet je ongezonde snacks duurdere maken en sla goedkoper. Begrijpen wij ondernemers echt niks van een gezonde cultuur? Of willen we het niet begrijpen? Die vraag stel ik me de laatste tijd steeds vaker als ik de verzuimcijfers van mijn toekomstige klanten (want ja, juist die bedrijven moeten hoognodig bij me aankloppen) erop na sla. Want heel eerlijk: klanten willen het wel begrijpen, maar klanten zijn nu eenmaal ondernemers en geen gezondheidsgoeroes of bedrijfscultuur experts.
Zo kan het ook, 3 tips:
- Voer een beleid in gericht op een gezonde cultuur maar waar je ook bijstuurt op omzet en resultaat. Wij hebben hier een hele goede MT Training voor waar je dit exact leert.
- Schaar niet alles onder het begrip bedrijfscultuur maar neem daarin je verantwoordelijkheid als ondernemer en werkgever.
- We hechten op sommige punten te veel waarde aan een mooi kantoor, supergezonde maaltijden en een moderne bedrijfscultuur. Doe maar gewoon en gebruik je boerenverstand! Als een medewerker even niet goed gaat, praat met diegene i.p.v. te verwijzen naar de gratis fruitschaal!
Mocht je nou echt eens denken na het lezen van dit artikel of een ander artikel van me, ik kom er niet uit met het langdurige verzuim van mijn medewerker, bel of mail me dan, want gegarandeerd dat ik je kan helpen!
Wens ik je voor nu een heel erg fijne kerst – ondanks alle beperkingen vanwege corona – en een ontzettend fijn gebalanceerd maar bovenal gezond 2021!