In mijn vorige artikel waar ik schreef over de veelgemaakte blunders bij uitval en verzuim op de werkvloer wil ik het in dit artikel hebben over werkhervatting en hoe je als leidinggevenden dit het beste kunt aanpakken bij terugkeer.
Omdat het met de werkhervatting bij terugkeer van zieke medewerkers nog weleens fout gaat hieronder 5 adviezen die je mijns inziens het beste kunt toepassen om de terugkeer zo soepel mogelijk voor alle betrokkenen te laten verlopen:
- Bereid de terugkeer van een zieke werknemer zorgvuldig voor, licht de collega’s in en spreek af met welke klussen iemand begint. Bij voorkeur werk zonder tijdsdruk, wat iemand aankan en een gevoel van controle geeft. Graag wel werk op eigen niveau, geen archiefklussen dus.
- Mochten er onopgeloste conflicten zijn, zorg ervoor dat die voordat iemand begint zijn uitgepraat.
- Bied structuur. Meestal begint iemand met een paar uur per week. Spreek dan af dat iemand op tijd pauzeert en op tijd weggaat en dat het werk arbeid therapeutisch is, dus alleen gebeurt wanneer het gaat.
- Maak afspraken voor overleg en spreek door hoe het gaat. Geef feedback en spreek je waardering uit voor wat degene doet en hoe het gaat.
- Denk me over het vervolg van de loopbaan en spreek eventueel een ontwikkel-assessment af wanneer iemand is hersteld. Want het zou goed kunnen dat iemand niet op de juiste plek zit. Bijna in de helft van de gevallen is dat zo. Maar pas als iemand hersteld is, kan daarop met goed fatsoen worden voortgeborduurd. In een eerder stadium zal de werknemer dit als diskwalificatie ervaren. Ook een vertrekregeling kan het beste besproken worden als de medewerker is hersteld.
En wie zijn wij nou dat wij werkgevers ‘zomaar’ bovenstaande adviezen durven geven? Wij zijn gespecialiseerd in burn-out en herstel en bieden een unieke, multidisciplinaire methode met een dagelijks programma, dat is gericht op spoedig en duurzaam herstel. Gedurende 100 dagen begeleiden wij je medewerker om meer energie te krijgen, weer geïnspireerd aan het werk te gaan en meer ontspannen uit de burn-out te komen. Daarnaast bieden wij diverse preventie trajecten en geven wij werknemers en werkgevers advies en zijn wij de sparringpartner voor MT op het gebied van langdurig verzuim.
Wat kun je van ons verwachten?
- Snel en duurzaam herstel van de burn-out;
- Beperking ziekteduur en de daarmee gepaard gaande kosten;
- Geen wachtlijsten;
- Binnen 1 week een intake;
- Elke week mogelijk om te starten;
- Ook buiten kantoortijden;
- Op meerdere locaties in Nederland;
- Voortgangsrapportage;
- Na twee weken in het 100 dagen programma vaak al de eerste tekenen van herstel;
- Beoordeeld met een gemiddeld rapportcijfer van 8,8.
Burn-out herstel
Bye Bye Burnout is van origine ontstaan uit eigen ervaring. Uit deze ervaring is het idee ontstaan dat burn-out begeleiding beter, effectiever en efficiënter kan. Ikzelf heb destijds gemerkt dat er geen gestructureerde aanpak is. Het plan is vaak eerst uitrusten en vervolgens gesprekken met een psycholoog. Zonder duidelijke planning of prognose, waardoor degene met de burn-out het gevoel heeft te zwemmen zonder instructies en zonder richting. Een hersteltraject duurt al snel 8 tot 12 maanden en zelfs meerdere jaren zijn niet ongewoon. Wij zijn ervan overtuigd dat een burn-out goed te behandelen is en de ‘pappen-nathouden’ methode averechts werkt. Wij geven de werkgever en werknemer duidelijkheid en bieden een duidelijk en snel pad naar herstel van de burn-out. Door een gestructureerde methodiek kunnen we werknemers op doelgerichte, effectieve en efficiënte wijze begeleiden om weer lekker aan het werk te gaan.
Wie zijn wij
Wij zijn een team van deskundigen met expertise in duurzaam herstel van een burn-out met behulp van onze specialisaties: bewegen, communicatie, vitaliteit, werk-privébalans en stressmanagement. Wij zijn na een intensieve testperiode van 2 jaar en meerdere studies op dit gebied begonnen met het begeleiden van werknemers met een burn-out.
Mocht je nou eens meer weten wat wij voor je kunnen betekenen, neem dan eens contact met ons op.