De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de mentale gezondheid van veel Nederlanders. Veel mensen geven aan zich neerslachtig of somber te voelen. Dat zijn er een stuk meer dan voor Corona. Het logische gevolg van deze stijging is de toename in de vraag naar psychische hulp. Maar deze is niet altijd even toegankelijk. Want naast enorme wachtrijen, is deze hulp niet voor iedereen betaalbaar. Daarnaast bleek dat vooral jongvolwassenen tussen de 20 en 35 jaar de meeste psychische klachten ervaren, waaronder depressieve en angstgevoelens en slaapproblemen. Door corona en de bijbehorende maatregelen ervaren mensen steeds vaker stress. Dit zou kunnen verklaren waarom veel 18- tot 25-jarigen zich in 2021 somberder voelden dan in 2020. De harde lockdown ging namelijk eind 2020 in en de avondklok was van kracht van januari tot en met april 2021. Oplossingen die vaak genoemd worden om zulke gevoelens tegen te gaan, zoals meer sporten en vaker sociaal contact opzoeken, werden door de maatregelen beperkt.
Psychologische hulp in basisverzekering
Psychologische hulp wordt in veel gevallen uit de basisverzekering vergoed. Om een vergoeding te krijgen is er een doorverwijzing nodig van de huisarts. De huisarts kan dan kiezen voor een doorverwijzing naar een Praktijkondersteuner Huisarts (POH). De sessies bij de huisarts en POH worden met de basisverzekering gedekt. Hiervoor geldt geen eigen risico. Als de POH geen passende oplossing kan bieden, wordt een patiënt doorverwezen naar de basis-GGZ of gespecialiseerde-GGZ. Alleen bij noodzakelijke zorg worden de kosten hiervoor gedekt, waarbij het eigen risico wél geldt. Standaard zijn een doorverwijzing en een vastgestelde diagnose nodig. Eventuele medicatie wordt wel vergoed, maar gaat wel van het eigen risico af. Bij sommige medicatie is er sprake van een eigen bijdrage. Ook dekt de basisverzekering geen kosten bij de basis-GGZ of gespecialiseerde-GGZ als het gaat om relatieproblemen, slaapproblemen, klachten zonder diagnose en een burn-out. Daarom is het dus ook van groot belang dat jij als werkgever hiervoor je verantwoordelijkheid neemt om samen met je werknemer het gesprek aan te gaan. Hoe doe je dat dan precies zonder het lastig te maken? Nou zo:
“De meest sterke mensen vallen als eerste uit”, aldus Mascha Mooy, oprichter van Bye Bye Burnout. “Goh, ik had het nooit van jou verwacht!”, is wat ze te horen kreeg…
Maar als er ergens een lijn valt te trekken in mensen die omvallen, dan is het wel ze betrokken zijn, veel verantwoordelijkheid voelen en loyaal zijn.
Het zijn diegenen die van werk houden en het beste willen voor iedereen. En dat is een gevaarlijke combi in een wereld die alleen maar meer van je lijkt te verwachten.
In mijn sessie met Frank ontstonden drie prachtige lessen. De eerste ging over het woord ‘nee’.
Gewoon eens nee zeggen! Tegen opdrachten. Verzoeken. Vrienden. Hoe bevrijdend is dat?!
Het is een vaardigheid die we bijna zijn verleerd. Want laten we eerlijk zijn; wanneer heb jij voor het laatst ‘nee’ gezegd?
Het andere dat we zijn verleerd (iets wat óók de sleutel is bij herstel van een burn-out), is simpelheid.
Gewoon eens lekker wandelen. Ritmes creëren in je leven. Jezelf eens verwennen.
En laten we eerlijk zijn; wanneer heb jij eens helemaal uitgepakt voor jezelf?
Dan de laatste.
Hulp.
Dé verademing voor mensen met een burn-out. Dat je gewoon eens boodschappen voor ze doet. Of het huishouden. Niet omdat ze er om vroegen. Maar omdat het kan.
3 tips. 3 skills. 3 checks voor jezelf.
Score? 😊
Voor meer informatie verwijs ik je door naar www.byebyeburnout.nl. Om nog meer inzichten te krijgen hoe je nou gemakkelijk het gesprek kunt aangaan met je medewerkers als het gaat over werkstress.