Weet jij zeker dat je het weet? Of dat je HR afdeling het goed weet? En goed doet?
Onlangs zat ik op het balkon en raakte ik aan de praat met mijn buurvrouw. We spreken elkaar niet vaak, maar als we elkaar spreken is het altijd prima. Ze vertelde dat ze na haar bevalling niet meer aan de slag was gegaan als jurist, maar nu fulltime in de maatschap van haar vriend was gaan werken. Hij heeft vorig jaar een huisartsenpraktijk met een klein zorgcentrum overgenomen. Er werken een man of 10 bij hem in deze maatschap. Zij gaf aan dat ze wel wat zorgen hebben gehad of de maatschap wel kon blijven bestaan. Wat was namelijk het geval. Bij overname hadden ze te maken met een langdurig zieke werknemer met burn-out klachten. Tja vervelend, maar c’est ca. Nou… zo werkt dat dus niet helemaal.
De werknemer was inderdaad al een paar maanden ziek, maar bij de ziekmelding en bij de overname van de maatschap zijn een aantal dingen niet goed geregistreerd. Daar ben jij als nieuwe eigenaar wel verantwoordelijk voor. Als je dit niet goed oppakt, dan heb je te maken met grote gevolgen. In dit geval het risico op hoge boetes vanuit het UWV. Die boetes zijn dusdanig hoog dat je hierdoor failliet kan gaan. Ik heb eerder hierover geschreven op een best wel uitgesproken manier: http://www.byebyeburnout.nl/ignorant-eikel/.
De buurvrouw gaf verder aan dat zij helemaal niet wist welke verantwoordelijkheden er bij haar en haar vriend lagen als nieuwe eigenaren, maar zij wist ook niet welke gevolgen er dus op hun bordje terecht kwamen. Zij had wel enige notie dat er een curatief herstelprogramma voor de medewerker aangeboden moest worden, maar dat was het dan wel weer. Aangezien deze medewerker al begeleiding had, was dit dus geen eerste prioriteit. Gelukkig was de buurvrouw wel zo slim om contact op te nemen met het UWV om te bespreken wat de volgende stap moest zijn, maar dat heeft er denk ik meer mee te maken dat zij een jurist is van origine. Ik kan me namelijk goed indenken dat je op het moment van overname heel veel andere dingen aan je hoofd hebt en je zieke werknemer niet je eerste prioriteit is.
Middels dit artikel wil ik je van harte uitnodigen om eens goed na te denken of jij wel goed op de hoogte bent van de verplichtingen die je hebt als werkgever. Weet je zeker of je HRM afdeling echt goed op de hoogte is aangaande Wet Poortwachter. Mocht jij namelijk ook zieke medewerkers of collega’s hebben, dan is het wel fijn als je weet wat je moet doen om te voorkomen dat er straks ineens een financiële bom onder je bedrijf komt te liggen. Want dat is precies wat er gebeurd als je niet tijdig de juiste maatregelen neemt. En ik weet het; het is een extra zorg, dit komt er als taak nog bij, alsof je nog niet genoeg aan je hoofd hebt. En toch is het een verplichting die je hebt als werkgever. En hoe beter je geïnformeerd bent hoe minder het uiteindelijk kost. In zowel tijd als geld.
Ik help je daar graag bij en leg het je ook graag uit. Een optie om hier meer over te leren is tijdens onze “lunch & learn” op vrijdagmiddag 21 juli in Amsterdam bij BAUT. Voor slechts Euro 50,- krijg je een lunch op een toplocatie en leer ik je tevens 5 effectieve tips voor een preventief burn-out beleid. Een hogere ROI is niet te krijgen! Zie ik je daar? Voor meer informatie of om je direct aan te melden: http://www.byebyeburnout.nl/lunch-learn/.
Groetjes Mascha