Zoals we inmiddels denk ik allemaal wel weten neemt het aantal werknemers met burn-outklachten toe. Inmiddels hebben al 1 op de 6 mensen burn-out & stressklachten. Dat is bijna 16% van de werknemers van Nederland. Dat is veel, erg veel! Als we dit onderwerp niet bespreken dan zullen er onnodig alleen maar meer mensen uitvallen. Door onduidelijkheid over dit onderwerp zal de werknemer ook nog eens onnodig lang ziek blijven, met als gevolg dus hogere kosten voor jou als werkgever. Des te belangrijker dus dat ik deze nieuwsbrief blijf schrijven. Door o.a. dit artikel van mij welke ik deel op onze gratis kennisbank draag ik mijn steentje bij om burn-out bespreekbaar te maken.
Binnen veel organisaties is burn-out nog een groot taboe en weten mensen niet hoe ze moeten omgaan met burn-out. Het is en blijft lastig om hierover te communiceren en dat is zonde. Ik spreek zelf veelvuldig met HR-managers en directeuren en keer op keer hoor ik dat het contact leggen met een werknemer met een burn-out erg lastig is. Leidinggevenden weten niet hoe ze dit moeten doen en ook collega’s tasten in het duister.
Wat ik je direct als tip wil geven is om de signalen die je wellicht wel herkent bij iemand die stress ervaart WEL te erkennen. Ga met diegene in gesprek. Negeer het niet. Voordat iemand namelijk uitvalt zijn er echt wel tekenen geweest in de richting van een mogelijke burn-out. Collega’s zien helaas vaak achteraf de samenhang tussen de vele klachten en gestreste houding en de daadwerkelijke ziekmelding. Voor degene die uiteindelijk ziek thuis zit met die burn-out, komt het vaak als donderslag bij heldere hemel. Wees je daar zeker van bewust.
Zelf zou ik – ook al weet je niet goed hoe – altijd e.e.a. bespreekbaar maken. Het kan zijn dat je misschien niet altijd het goede zegt, maar dat is echt beter dan zwijgen. Als je niets zegt, doe je niets verkeerd, maar helaas ook niets goeds. Dan kun je toch maar beter het gesprek openbreken. Advies daarbij is wel om jezelf ook kwetsbaar op te stellen. En wellicht heel simpel voorbeeld maar zeer doeltreffend: vraag aan je medewerker waar hij/zij zelf behoefte aan heeft. Geef iemand echt even de ruimte. En benadruk dat je het onderwerp graag bespreekbaar wilt maken. Juist omdat je iemand die heftige burn-out graag wilt besparen.
Ik kom binnen Bye Bye Burnout verschillende redenen tegen waarom er nog zo’n taboe ligt op dit onderwerp. Veel bedrijven weten nog niet precies wat een burn-out is. HRM heeft onvoldoende kennis wat je nou wel en wat niet tegen een medewerker kunt zeggen. Overigens speelt deze onduidelijkheid bij medewerkers die al stress ervaren net zoals bij medewerkers die al ziek thuis zitten. HRM is gewoonweg niet goed op de hoogte van de wet/regelgeving. Gelukkig hebben wij daar een specialist voor die je bij dit soort vraagstukken goed kan helpen. Suzanne helpt je graag. Door de onwetendheid zijn diezelfde HR-managers vervolgens weer bang dat een medewerker onnodig lang ziek blijft als je de verkeerde dingen zegt. Er zijn binnen teams en afdelingen geen goede afspraken gemaakt of je nou juist wel of juist niet elkaar aanspreekt als je ziet dat je collega stress ervaart. Daar komt tot slot ook nog bij dat er vaak binnen de werkomgeving een cultuur hangt dat burn-out een zwakte is of mensen die met stress kampen aanstellers zijn. Al met al maakt dat burn-out op de kaart zetten niet echt gemakkelijker. Als je nou verstandig bent, huur ons dan in voor onze succesvolle MT Training waar wij je in 3 dagdelen leren hoe je al deze bovenstaande vragen kunt tackelen en je de ongrijpbare burn-out grijpbaar maakt.
Wat wij bedrijven vaak adviseren is om preventie op de kaart te zetten. Bij ontbrekende kennis op dit vlak, kan het van belang zijn om een specialist zoals ons in te zetten om voorlichting te geven rondom dit thema. Wij zelf geven een waardevolle stresspreventieworkshop waar teams op een leuke wijze het thema stress en uitval bespreken, waar men leert signalen te herkennen die kunnen leiden tot een burn-out, maar nog belangrijker: wanneer ben je zelf minder inzetbaar of wanneer bevindt een collega zich toch echt wel in de gevarenzone? En om bijvoorbeeld alleen al HR te helpen, is het ook wel fijn om zelf te weten ‘of’ je bepaalde dingen mag zeggen maar met name ‘hoe’ je dingen kunt zeggen. Met het huidige burn-out cijfer is het in elk geval belangrijk dat burn-out hoe dan ook besproken gaat worden binnen bedrijven.
Mijn naam is Mascha Mooy, CEO en oprichter van Bye Bye Burnout. Met Bye Bye Burnout helpen wij door heel Nederland werkgevers die werknemers hebben met stressklachten of die stress op de werkvloer willen voorkomen. Ons aanbod is preventief en curatief. Met onze oplossingen realiseren wij gegarandeerd een kostenbesparing van meer dan 100K per werknemer met een burn-out! Met ons 100 dagen traject zijn al veel Nederlandse werkgevers geholpen en iedere dag komen daar nieuwe tevreden klanten bij.