Een week geleden sprak ik een business vriendin. Zij is gestopt met haar baan en bij haar vriend in het bedrijf gestapt. Die vriend heeft een administratiekantoor overgenomen. Er werken daar 10 mensen. Zij gaf aan dat ze wel wat zorgen hebben gehad of het bedrijf wel kon blijven bestaan.
Bij overname hadden ze te maken met een langdurig zieke werknemer met burn-out klachten. Tja vervelend, maar c’est ca. Veel mensen kampen met burn-out want volgens mij weten we allemaal dat burn-outs in ons land alleen maar toenemen.
De werknemer was inderdaad al een paar maanden ziek, maar bij de ziekmelding en bij de overname van het administratiekantoor zijn een aantal dingen niet goed geregistreerd. Daar ben jij als nieuwe eigenaar wel verantwoordelijk voor. Als je dit niet goed oppakt, dan heb je te maken met grote gevolgen. In dit geval het risico op hoge boetes vanuit het UWV. Die boetes zijn dusdanig hoog dat je hierdoor failliet kan gaan. Ik heb hier eerder dit over geschreven.
Mijn vriendin gaf aan dat zij helemaal niet wist welke verantwoordelijkheden er bij haar en haar vriend lagen als nieuwe eigenaren, maar zij wist ook niet welke gevolgen er dus op hun bordje terecht kwamen. Zij had wel enige notie dat er een herstelprogramma voor de medewerker aangeboden moest worden, maar dat was het dan wel weer.
Aangezien deze medewerker al begeleiding had, was dit dus geen eerste prioriteit. Gelukkig was mijn vriendin wel zo slim om contact op te nemen met het UWV om te bespreken wat de volgende stap moest zijn. Ik kan me namelijk goed indenken dat je op het moment van overname heel veel andere dingen aan je hoofd hebt en je zieke werknemer niet je eerste prioriteit is.
Middels dit artikel wil ik je van harte uitnodigen om eens goed na te denken of jij wel goed op de hoogte bent van de verplichtingen die je hebt als werkgever. Weet je zeker of je HRM afdeling echt goed op de hoogte is aangaande Wet Poortwachter. Mocht jij namelijk ook zieke medewerkers of collega’s hebben, dan is het wel fijn als je weet wat je moet doen om te voorkomen dat er straks ineens een financiële bom onder je bedrijf komt te liggen. Want dat is precies wat er gebeurd als je niet tijdig de juiste maatregelen neemt.
En ik weet het; het is een extra zorg, dit komt er als taak nog bij, alsof je nog niet genoeg aan je hoofd hebt. En toch is het een verplichting die je hebt als werkgever. En hoe beter je geïnformeerd bent hoe minder het uiteindelijk kost. In zowel tijd als geld.
Mijn naam is Mascha Mooy, CEO en oprichter van Bye Bye Burnout. Met Bye Bye Burnout helpen wij door heel Nederland – met inmiddels al steeds meer mensen – werkgevers die werknemers hebben met stressklachten of die simpelweg stress op de werkvloer willen voorkomen. Ons aanbod is geschikt van preventie tot herstel oplossing waarmee wij een significantie kostenbesparing van meer dan 100K per werknemer met een burn-out realiseren! Met ons 100 dagen traject behalen wij bizar goede resultaten en bij onze preventieworkshops is iedereen altijd – naast het serieuze gedeelte – aan het lachen. Want ook al is burn-out een zorgwekkend probleem, met een beetje humor in het leven is het een stuk aangenamer!