1 Gesprek aangaan over burn-out
Wees eens heel eerlijk, heb jij een open en eerlijke bedrijfscultuur? Is jullie bedrijfscultuur veilig genoeg dat medewerkers zich durven uit te spreken over zaken die moeilijk zijn? En uiteraard zonder dat ze zich ongemakkelijk of beoordeeld voelen? Het is namelijk bij veel organisaties de verkeerde bedrijfscultuur die eraan bijdraagt dat werknemers uitvallen met stress klachten. Een arbeidsconflict of een werkgever die zijn personeel omschrijft als “losers” omdat ze een burn-out hebben of werkstress werkt niet echt motiverend. Bij veel organisaties is het onderwerp burn-out niet bespreekbaar en daar moeten we wel vanaf van dat stigma! Als je namelijk dit wel bespreekbaar gaat maken en er tegelijkertijd aangegeven kan worden dat het juist vaak de beste mensen zijn die uitvallen met een burn-out, dan heb je de eerste slag als werkgever al gewonnen! Want, de ervaring leert dat het aanspreken van een medewerker die de symptomen van een burn-out heeft, best lastig aan te spreken is. Een burn-out heeft namelijk meerdere fases. Daarom is het wel van belang om burn-out bespreekbaar te maken.
2 Medewerkers serieus nemen
Neem je medewerker serieus als hij/zij bij je aanklopt met zijn verhaal en gevoel. Bagatelliseer het niet. Ga in gesprek en onderzoek samen hoe deze situatie het beste op te lossen valt. Medewerkers zijn je ambassadeurs en je hebt ze nodig! Koester ze! Een stuk betrokkenheid van jou naar je werknemer is een hele goede manier om je medewerker het gevoel te geven dat hij/zij ertoe doet. En besef ook dat om hulp vragen voor heel veel mensen erg moeilijk is. Waardeer het dan ook als ze bij je komen en zie ze niet alleen als kostenposten. Leer je mensen kennen en heb regelmatig een gesprek met ze waar ze hun feedback mogen geven. Moedig het ook aan als iemand zijn/haar grenzen aangeeft. Hier is namelijk iedereen bij gebaat.
3 Medewerker aanspreken op burn-out
Ga direct in gesprek als je merkt dat een medewerker de verschijnselen van een burn-out heeft of laat zien. Dit om een langdurig verzuim te kunnen voorkomen. Hoe eerder je het gesprek WEL aangaat, hoe beter.
4 Mailservers uit na werktijd
Zet de mailserver dagelijks om 19.00 uit en om 06.00 weer aan voor je medewerkers als je een kantoor hebt waar alleen regionaal gewerkt wordt. In het begin zal je gegarandeerd op weerstand stuiten met je personeel, maar je moet hier naar de lange termijn kijken. Uiteindelijk weet men niet beter en zullen de mensen je dankbaar zijn. Dit heeft alles te maken met een goede werk/privé balans en dat gun jij je personeel toch ook?
5 Heb een goed vakantiebeleid
Vakantie hoort erbij! Zorg daarom voor een goed vakantiebeleid. Dit met name als de werknemer weer terug komt van vakantie. Er zullen dan tientallen mailtjes zijn en het vakantiegevoel is direct weer weg. Als je de medewerker de eerste dag zijn/haar mailbox laat wegwerken (desnoods vanuit huis) en geen vergaderingen inplant, dan zul je zien dat werknemers zich een stuk fijne voelen. Dit draagt allemaal bij aan de gezondheid en de vitaliteit van de werknemer! Door dit soort relatief simpele maatregelen daalt de productiviteit juist niet maar neemt die juist toe!
6 Nee zeggen tegen klanten
Kwaliteit en aandacht gaan altijd voor hoeveelheid. Durf daarom nee te zeggen te klanten als je het te druk hebt. Kwaliteit is namelijk een positief signaal naar je medewerkers. Je laat hiermee zien dat je werkdruk serieus neemt!
Mijn naam is Mascha Mooy, CEO en oprichter van Bye Bye Burnout. Met Bye Bye Burnout helpen wij door heel Nederland – met inmiddels al steeds meer mensen – werkgevers die werknemers hebben met stressklachten of die simpelweg stress op de werkvloer willen voorkomen. Ons aanbod is geschikt van preventie tot herstel oplossing waarmee wij een significantie kostenbesparing van meer dan 100K per werknemer met een burn-out realiseren! Met ons 100 dagen traject behalen wij bizar goede resultaten en bij onze preventieworkshops is iedereen altijd – naast het serieuze gedeelte – aan het lachen. Want ook al is burn-out een zorgwekkend probleem, met een beetje humor in het leven is het een stuk aangenamer!