Hoe kan de werknemer een burn-out het beste bespreekbaar maken?

Veel grote bedrijven hebben helaas toch ook veel mensen met burn-outklachten op de werkvloer. Uiteraard kunnen wij daar goed van pas komen met onze dienstverlening, maar dan moet jij als werkgever deze klachten natuurlijk wel erkennen. Er is namelijk voor werknemers vaak zat een drempel om dit aan te geven en bijvoorbeeld ook aan te geven dat er zoiets bestaat als onze waardevolle website of überhaupt Bye Bye Burnout en onze dienstverlening aan te kaarten. Er heerst namelijk een groot taboe op werkstress (ja helaas nog steeds) en veelal alleen als je daadwerkelijk zelf in een burn-out situatie zit, dan heb je er toch ineens een stuk meer “ affiniteit”  mee met het onderwerp burn-out.

Bespreekbaarheid burn-out

Je gaat je dan toch afvragen waarom burn-out niet gemakkelijk besproken kan worden en waarom het nog steeds zo vaak gebagatelliseerd wordt. Komt het door de bepaalde hiërarchie die er heerst binnen jou organisatie of waar de werknemer mee te maken heeft? Komt het doordat de werknemer denkt dat de burn-out tegen hem/haar gebruikt kan worden? Komt het doordat jij burn-out zelf een aanstel ziekte vindt en het dus bagatelliseert of komt het doordat er gewoon weg nog teveel onwetendheid is over burn-out en werkstress?

In dit artikel ga ik je op weg helpen. Dit is dus een artikel wat handig is voor zowel de werknemer als de werkgever!

Bedrijfscultuur

Wat heel erg belangrijk is om de bedrijfscultuur zo te creëren dat dit een veilige omgeving is waar men zich kan uiten. Dat klinkt zweverig maar zo bedoel ik het niet. Uiteraard moet er hard gewerkt worden (waar niet) maar er moet ook ruimte zijn om dingen kenbaar te maken. De drempel om dingen die er spelen rondom werkdruk, maar bijvoorbeeld ook dingen die er privé spelen en er daardoor momenteel een zware periode heerst in iemands leven, moeten bespreekbaar gemaakt kunnen worden. Dit zodat een burn-out en de bijbehorende kosten voortkomend uit verzuim voorkomen kunnen worden.

Route bij uitval

Werknemers geven vaak aan dat ze ook niet weten bij wie ze bepaalde zaken kenbaar kunnen maken. Mede vanwege de vele wisselingen van personeelsleden en HRM en Management. Maar, zorg er wel voor dat iedereen op de hoogte is van een bepaalde routing in het bedrijf. Als iemand namelijk tegen zijn manager zegt dat hij/zij stress ervaart of het momenteel zwaar heeft, doe daar dan wat mee. Zorg dat er taken worden overgedragen of dat er wat flexibeler omgesprongen kan worden met de uren. Zorg er in ieder geval voor dat iemand zich gehoord voelt en dat diegene ook echt het idee heeft dat er wat gedaan gaat worden met zijn/haar eerlijkheid. En met dat iets bedoel ik niet een dossieropbouw richting exit!

Werkstress negeren

Wat ik ook vaak hoor is de vraag of er wellicht te snel nieuwe dingen opgestart binnen bedrijven waardoor zoiets als de burn-out en werkstress aanpakken blijven liggen. Mocht dit nou het geval zijn, wat ik me goed kan voorstellen omdat ieder bedrijf natuurlijk te maken heeft met veel zaken tegelijkertijd. Maar, dan is het juist belangrijk dat je werkstress dus in je basis DNA laat terugkomen en daarvoor hebben wij dus de BedrijfsAPK ontwikkelt zodat je dit niet zelf allemaal hoeft te bedenken, maar dan houden wij je iedere twee maanden scherp met alles waar je aan moet denken om stress op de werkvloer te voorkomen en helpen wij je op het moment dat e.e.a wellicht toch geëscaleerd is en iemand met burn-out klachten  kampt.

Burn-out preventie oplossingen

Maar, mocht iemand nou dreigen uit te vallen met burn-out of je weet dat er stress speelt bij diegene of op de afdeling, wees dan coulant en bereikbaar genoeg om dit probleem te tackelen. Niet alleen vanuit financieel oogpunt maar met name vanuit menselijk perspectief. Adviseer een coach of een stresspreventie workshop of traject bij ons. Wij hebben de Burnout Battle en hele goede workshops waar je personeel (en jijzelf) echt waardevolle inzichten krijgen over jezelf, over stress en burn-out maar met name hoe je geen burn-out krijgt!

Tips en advies

Mocht je personeel met onze website of bedrijfsnaam op de proppen komen, hoor diegene dan ook aan en lach het niet weg. Diegene zit niet voor niets op onze websites en heeft daar waarschijnlijk allang gratis tips over burn-out vandaan gehaald, maar kennelijk heeft hij behoefte aan meer en is hij/zij op onze pagina met ons aanbod terecht gekomen. Let wel: onze website is prachtig, maar je googelt niet zomaar op burn-out…

Dus, wees alsjeblieft niet eigenwijs en help je medewerker! Heb je hier hulp bij nodig, neem gerust contact met me op via info@byebyeburnout.nl en dan help ik je maar wat graag!

Mijn naam is Mascha Mooy, CEO en oprichter van Bye Bye Burnout één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Met Bye Bye Burnout helpen wij door heel Nederland – met inmiddels al steeds meer mensen – werkgevers die werknemers hebben met stressklachten of die simpelweg stress op de werkvloer willen voorkomen. Ons aanbod is geschikt van preventie tot herstel oplossing waarmee wij een significantie kostenbesparing van meer dan 100K per werknemer met een burn-out realiseren! Met ons unieke 100 dagen traject behalen wij bizar goede resultaten om effectief van een burn-out te herstellen en binnen 100 dagen weer gemotiveerd op de werkvloer te kunnen staan. Bij onze preventieworkshops is iedereen altijd – naast het serieuze gedeelte – aan het lachen. Want ook al is burn-out een zorgwekkend probleem, met een beetje humor in het leven is het een stuk aangenamer! Tevens heb ik de Piper-Heidsieck Leading Ladies Award in de categorie ‘Beste Nieuwkomer’ in ontvangst mogen nemen. Google in Silicon Valley heeft mij aangesteld als sparring-partner. Ik heb bewezen met Bye Bye Burnout onderscheidend te zijn in expertise, maatschappelijke impact en ondernemerschap.