Vijf tips om effectief te handelen bij een burn-out van je personeel.
Ik weet het, de kranten staan er bol van en het lijkt wel volksziekte nummer 1; de burn-out. En ik kan me voorstellen dat het voor jou lastig is om er ook nog eens aandacht aan te besteden. Werknemers die uitvallen kosten al geld, moet je er ook nog eens een preventief beleid op af stemmen. Toch loont het enorm de moeite om er in jouw organisatie effectief mee aan de slag. En let wel; effectief. Want zo vaak hoor ik zeggen ‘daar zijn wij al mee bezig’, als ik dan doorvraag om te vragen ‘hoe’, dan blijkt er in de praktijk nog niet heel veel geregeld te zijn. Laat staan dat het effectief is.
Als je je beseft dat een gemiddelde werknemer die uitvalt vanwege een burn-out je 120.000 euro kost. En je telt daar bij op dat in het gemiddelde bedrijf in Nederland minstens 15 % van de werknemers op een burn-out afstevent, dan kun je uitrekenen welke kostenposten er de komende jaren voor jouw organisatie kan zijn. Tenzij je voorzorgsmaatregelen neemt die wel werken! Die er voor zorgen dat je met een kleine investering nu deze grote kostenlawine kunt vermijden. Nu!
In mijn blog van vandaag deel ik er een aantal met je.
Drie tips preventief beleid:
1) Zitten:
Zitten is een gezondheidsrisico. Doordat mensen lang inactief zijn, worden de kansen op hart- en vaatziekten vergroot. Tevens is er een verhoogd risico op diabetes, overgewicht, slaapproblematiek en ontstekingen. Het concentratie- en prestatievermogen neemt ook af. Idealiter moet iedereen iedere 90 minuten even opstaan en rondlopen.
Wat kun je als werkgever doen?
Je kunt als werkgever best veel doen om medewerkets minder te laten zitten. Mocht je in de gelegenheid zijn om het kantoor opnieuw in te richten, dan kun je sta bureaus en statafels aanschaffen waar medewerkers kunnen overleggen.
Daarnaast helpen kleine gedragsveranderingen zoals bijvoorbeeld mensen tijdens het mobiel bellen laten ijsberen. Laat de collega’s naar elkaar toelopen en elkaar datgene vragen i.p.v. mailen. Zet de printers iets verder weg en zorg dat gekoeld drinkwater bij de hand is. Veel drinken is voor iedereen gezond! Het kan ziektes voorkomen en dat kan dus weer uitval voorkomen.
Introduceer de lunchwandeling. Door de frisse lucht kunnen medewerkers scherper beginnen aan het tweede deel van de werkdag. Lunchen achter het bureau moet je echt ontmoedigen. Het is een stuk beter voor de creativiteit en de sfeer in het bedrijf om even achter de werkplek vandaan te komen en andere collega’s te spreken. Het spreken over niet-werk gerelateerde onderwerpen creëert een bepaalde band en saamhorigheid. Dat helpt weer voor een goede sfeer en als gevolg daarvan een hogere productiviteit. Uiteraard moet het geen gezellige soos worden op de werkvloer, want dat belemmert de productiviteit weer.
2) Overwerken:
Je hebt een project met spoed en een collega is bereid om wel even een avondje door te trekken. Fijn of toch niet? Regelmatig overwerken vergroot de kans op een beroerte en hartproblemen. Werknemers die te lang met hun werk bezig zijn hebben een verhoogd stresslevel en werkstress is DE belangrijkste oorzaak van uitval en langdurig verzuim.
Wat kun je als werkgever doen?
Je kunt als werkgever voorkomen dat mensen gaan overwerken. Geen de medewerkers een takenpakket dat zij redelijkerwijs in hun reguliere uren kunnen afwerken. Stuur bij voorkeur geen e-mails in de avonduren of in het weekend. Geef zo vaak als mogelijk zelf het goede voorbeeld. Spreek medewerkers er ook op aan als zij zelf mailtjes sturen buiten kantooruren of vanaf hun vakantie. Bied ook de mogelijkheid aan van thuiswerken (mits de aard van het werk dit toelaat).
Voorkom dat er een cultuur ontstaat waarbij overwerken de norm is. Ga zelf op tijd naar huis en vraag je medewerkers dit ook te doen. Het lijkt in eerste instantie niet logisch, maar op de lange termijn heb je niets aan een medewerker die een burn-out krijgt omdat hij iedere avond nog tot laat doorwerkt. Ga zelf in gesprek met de werknemer of zorg er in ieder geval voor dat de leidinggevende dit doet. Als je namelijk tijdig het gesprek aan gaat, blijf je op de hoogte van de dingen waar de medewerker eventueel mee rondloopt. Je kunt dan nog tijdig bijsturen en eventueel de druk verlagen. Hiermee kan dus een burn-out voorkomen worden en bespaar jij als werkgever een flinke som geld!
Vragen die je aan de werknemer zou kunnen stellen zijn:
- Gaat het allemaal nog goed met je?
- Heb je het nog steeds naar je zin in je functie?
- Ervaar je een bepaalde werkdruk?
- Kun je de taken nog uitvoeren in de gestelde tijd?
- Moet je vaak overwerken?
- Kijk je vaak naar je werkmail buiten werktijd?
- Slaap je goed?
- Voel je je fit en/of uitgerust?
- Hoe is de sfeer in het team?
3) Niet de juiste man op de juiste plek:
Je medewerkers zijn ooit op een bepaalde vacature binnengekomen. Zij zochten een nieuwe functie en jij zocht nieuw personeel. Dit betekent niet automatisch dat dit de ideale functie is voor deze medewerker. Als medewerkers hun werk te makkelijk, te moeilijk, te zwaar of niet leuk vinden, dan is de kans op uitval (bijvoorbeeld door stress, overbelasting of verveling) vele malen groter. Tevens daalt hierdoor de sfeer en de productiviteit als je ontevreden personeel hebt.
Wat kun je als werkgever doen?
Als ondernemer ben je bezig met je bedrijf en je kunt nou eenmaal niet voor iedereen een droombaan creëren. Je kunt wel een vinger aan de pols houden en gewoon vragen wat de medewerkers graag anders willen zien. Kijk samen hoe je dit dan efficiënt kunt oplossen. Kun je wellicht een stagiair erbij nemen of extra personeel of moeten er bijvoorbeeld taken geruild of gerouleerd worden?
Bied ook de mogelijkheid tot omscholing of bijscholing aan bij je personeel. Daar wordt het bedrijf beter van en de medewerker gelukkiger. Laat collega’s meelopen op elkaars afdelingen. Dat zorgt voor begrip en betere communicatie, maar kan er toe leiden dat iemand intern overstapt naar een beter passende functie voor hem of haar. Je organisatie verandert voortdurend en dat geldt ook voor je medewerkers. Wees flexibel en ga hierin mee waar mogelijk.
Twee tips curatief beleid (mensen met burn-out sneller terug op de werkvloer):
1) Aangepaste werkzaamheden:
Om de oorzaak van zijn burn-out aan te kunnen pakken, begint je werknemer tijdens zijn re integratieproces met aangepaste werkzaamheden, zodat hij leert om de oplossingen die hij krijgt aangereikt van de bedrijfsarts of psycholoog in de werkpraktijk toe te passen. Heeft je werknemer een moeilijke functie met bijvoorbeeld veel klantcontact, zorg dan dat je een passende re-integratie functie voor je werknemer bedenkt. Misschien kan hij tijdelijk administratief werk doen. Het doel daarvan is dat je personeelslid op een goede plek kan re-integreren, waardoor hij zijn werk volledig kan hervatten en de kans op herhaling zo klein mogelijk is.
2) Contact met de zieke werknemer:
Tijdens het traject adviseert de bedrijfsarts de werkgever over de stappen die je moet nemen. Hij/zij weet op welke manier je contact moet houden met je werknemer. Wat je vooral als werkgever niet moet doen is druk uitoefenen op de werknemer. Denk er eens over na hoe je de druk kunt verlagen. Je werknemer zal dit zeker weten ervaren als steun. Iets anders wat je kunt doen is om het gesprek aan te gaan met de werknemer. Probeer erachter te komen wat hij/zij mist in het werk. Probeer nieuwe energiebronnen te vinden in de functie of het werk van de medewerker.
Bye Bye Burnout BedrijfsAPK:
Wat zeg je?? Bye Bye Burnout BedrijfsAPK?? Wat is dat voor moois?? En wat houdt de Bye Bye Burnout BedrijfsAPK precies in? Ik zie het je bijna denken..
Ik ben van mening dat ieder bedrijf gezond kan zijn en de werkdruk behapbaar. Ja, dat lees je goed, IEDER bedrijf! Tegenwoordig lijkt dat een utopie en daarom hebben wij de Bye Bye Burnout BedrijfsAPK opgericht.
Middels onze nieuwe dienst brengen wij het stresslevel van iedere medewerker in kaart en geven wij een advies over waar de knelpunten zitten en hoe je dit het beste kunt aanpassen. Tevens signaleren wij vroegtijdig wie van de medewerkers stress ervaart of dreigt uit te vallen met een burn-out. Als je dit soort belangrijke informatie op tijd weet, dan weet je dus ook dat je enorme kosten kunt besparen! ENORME KOSTEN kunt BESPAREN!
Zoals aanggegeven bespaar je enorm veel geld als je een burn-out kunt voorkomen binnen je onderneming. Onze Bye Bye Burnout BedrijfsAPK is daar een uitermate geschikte tool voor om het stresslevel binnen je organisatie te testen.
Doe jezelf en je collega’s een plezier en plan vandaag nog een afspraak met ons in voor de mogelijkheden!
- Jij wilt toch geen burn-out binnen je organisatie met de bijbehorende kosten van 120.000 euro?
- Jij wilt toch ook dat de productiviteit van je werknemers optimaal is?
Dus kies daarom vandaag nog voor onze Bye Bye Burnout BedrijfsAPK!
Bye Bye Burnout Nazomerbonus:
Omdat de Bye Bye Burnout BedrijfsAPK een nieuwe dienst is van Bye Bye Burnout waar we per 1 oktober aanstaande mee van start gaan geef ik je een korting van 100,- op het start tarief.
Onze Bye Bye Burnout BedrijfsAPK heeft per bedrijf een starttarief van 250,- en per deelnemende werknemer daarbovenop nog 25,-. Mocht je gebruik willen maken van ons aanbod heb je dan dus maar een starttarief van 150,-!
Mocht je n.a.v. dit blog een Bye Bye Burnout BedrijfsAPK willen afnemen, neem dan contact met ons op.