Uit onderzoek van de Harvard Medical School bleek dat 23 procent van de werknemers lijdt aan slapeloosheid. Een onderzoek binnen een groot uitzendconcern toonde aan dat 34 procent van de werknemers veel te weinig pauze neemt. En maar liefst 50 procent van de werknemers checkt zijn werkmail in het weekend. En dat is nog maar een tipje van de stress-ijsberg.
En juist omdat we nu met Corona te maken hebben is het helemaal van belang om geen extra stress te krijgen! We willen natuurlijk niet dat jij of je personeel met een burn-out te maken krijgt en daarom deze 10 praktische tips tegen werkstress.
- Werk in sessies van 90 minuten
De mensen die het best presteren, blijken ongeveer 90 minuten te werken en nemen dan een pauze. Ze concentreren zich volledig en geven zichzelf vervolgens de tijd om bij te tanken. Ik adviseer iedereen om zo zijn/haar werkdag in te delen. Hierdoor blijf je scherp! - Beweeg iedere dag
Sporten vermindert stress. Beweeg dus! Iedere dag. En ook tijdens Corona is het verstandig om te blijven bewegen als je geen gezondheidsklachten hebt. Maak een wandeling of ga een lekker stuk fietsen in de natuur. - Laat het werk op het werk
Hoe hard je ’s avonds ook doorwerkt: het werk is er de volgende dag nog steeds. Het heeft dus weinig zin om maar door te gaan. Besteed je vrije tijd liever aan vrienden en familie dan aan je inbox. Stel daarin je grenzen. - Doe iets creatiefs (op het werk of daarbuiten)
Creatieve bezigheden zoals muziek maken, schilderen, fotograferen en schrijven, reduceren stress. Bovendien geven deze activiteiten vaak zin aan het bestaan en krijg je een gevoel van voldoening. - Mediteer
Mediteren hoeft niet meer dan tien minuten per dag te kosten. Sommige mensen vinden het fijn om een geleide meditatie sessie via spotify te luisteren maar zelf ben ik meer van de meditatie sessies die ik doe direct na t wakker worden en 10 minuten voordat ik ga slapen. En als ik echt even niet weet hoe ik moet mediteren of t lukt me gewoon niet, dan kijk ik naar de kat want die is altijd ontspannen. - Haal adem
Concentreer je eens op je ademhaling. Sluit je ogen, adem drie tellen lang in door je neus en vijf tellen uit via je mond. Doe dit vijf keer achter elkaar en merk het verschil. Ademhaling is ontzettend belangrijk om veel gezondheidsklachten te voorkomen en tegelijkertijd reduceert stress enorm bij een gezonde rustige ademhaling. Ook tijdens conflicten is het beter om goed in te ademen en uit te ademen, alleen al omdat je dan gefocust bent op het ademhalen en dus niet impulsief een antwoord kunt geven op iets wat je irriteert. - Lunch niet aan je bureau of werkplek
Ga even weg van je werkplek tijdens de lunchpauze. Letterlijk een luchtje scheppen, helpt je hoofd leeg te maken en daarmee daalt je stress. Juist nu we zoveel thuis werken is deze tip van extra belang. - Doe een dutje
Een dutje van een uur is net zo goed voor het geheugen als acht uur slapen. Ook een dutje van twintig minuten heeft grote voordelen, zoals het verminderen van de kans op een hartaanval. Mocht je nou weten hoelang het ideale dutje duurt, dan hierbij een tip: ga op de bank of op bed liggen met een sleutelbos in je hand. Die arm hou je naast je bed en op de grond leg je een bord. Zodra je in diepe slaap valt, dan valt de sleutelbos op je bord en schrik je wakker. En exact dat stukje rust is de ideale powernap! - Ga vaker op vakantie (ja ook tijdens Corona)
En als je dan op vakantie bent, neem dan ook echt vakantie. Dus zonder werkmail, telefoon en presentaties voorbereiden. En nu met Corona is vliegen en reizen een stuk beperkter, maar kijk dan wat er wel mogelijk is in eigen land. Zelf ga ik dit jaar veel varen op de Vinkeveense plassen en veel meer fietstochtjes maken. Genieten van de mooie natuur in mijn eigen woonomgeving. Iets waar ik normaliter niet optimaal genoeg van profiteer. - Ga vroeger naar bed
Hoe langer je slaapt, hoe beter je presteert. Niemand profiteert op de lange duur van nachten van zes of 6.5 uur. Daarom op tijd naar bed en goed uitrusten.
Bonustip: Lees vaker een boek
Uiteraard ga ik hier prediken in eigen kerk want adviseer nu natuurlijk mijn eigen boek Bye Bye Burnout Dit handige boek leert je de signalen van een burn-out te herkennen en er adequaat mee om te gaan. Het laat zien welke verschillende stadia burn-out kent, hoe je omgaat met een uitgevallen medewerker (en zijn of haar collega’s!), wat je kunt doen om het herstel te bevorderen en hoe je de re-integratie het beste vormgeeft. En natuurlijk krijg je advies en bewezen effectieve tips om burn-out te helpen voorkomen. Want dat is uiteindelijk waar je naar streeft: een werkomgeving waar burn-out geen kans krijgt.